Kwaliteitskosten inkoop

Preventiekosten

  • opleiding en training inkoopmedewerkers;
  • procedures en werkinstructies inkoop opstellen;
  • inkoopspecificaties opstellen;
  • selectie leveranciers;
  • evaluatie leveranciers;
  • verificatie leveranciers;
  • bespoedigingskosten ter verzorging van juiste aflevering (bijvoorbeeld telefoonkosten);
  • voorraadbeheer en voorspelling kritische componenten;
  • materiaalkosten als gevolg van aanhouden verschillende leveranciers;
  • kosten aanhouden veiligheidsvoorraad.

Beoordelingskosten

  • periodieke doorlichting van leveranciers;
  • kosten ingangskeuringen;
  • kosten informatiesysteem ten behoeve van leveranciersbeoordeling.

Interne faalkosten

  • afval, uitval en schrot;
  • sorteren;
  • herinspectie vanwege afkeur;
  • herbewerken;
  • te hoge (veiligheids)voorraad;
  • productiestilstand door materiaaltekorten;
  • verzendkosten retouren leveranciers;
  • opnieuw aanmaken inkooporders;
  • kosten opvolgen correctieve maatregelen;
  • wijzigingen inkooporders;
  • vrachttoeslagen;
  • kosten 'chasseren' (de tijd die gemoeid is met het oplossen van problemen in het voortraject rond leveringen);
  • reiskosten naar leveranciers om problemen op te lossen.

Externe faalkosten

  • extra kosten gemaakt voor het inkopen en ontvangen van materialen die moeten worden vervangen in het veld;
  • extra kosten gemaakt voor het inkopen en ontvangen van materialen die 'verkeerd' geleverde en/of bestelde materialen moeten vervangen.

 


Deze checklist is eerder verschenen bij WEKA Uitgeverij in Rendement met Kwaliteit en Facility Management Magazine. Auteur: Paul Denneman