Artikelindex

Voorbeeld Albert Heijn: Vandaag Voor Morgen

Albert Heijn heeft een nieuw distributiesysteem in gebruik genomen: Vandaag Voor Morgen (VVM). Het is een logistiek concept dat ervoor zorgt dat winkels binnen achttien uur hun levering krijgen. De winkels worden hierdoor vaker, sneller en op vaste tijden beleverd, waardoor ze hun bestellingen beter op de vraag van de klant kunnen afstemmen.

De vraag van de klant is bepalend voor wat er in de winkel wordt aangeboden, op welk moment en in welke hoeveelheden. De klant van vandaag is echter zeer wisselend in zijn wensen. Zijn gedrag verschilt van dag tot dag, van moment tot moment. Vandaag een kant-en-klare maaltijd, gemakkelijk en snel te bereiden. Morgen weer uitgebreid, compleet met wijn en nagerecht. Om ervoor te zorgen dat de klant kan rekenen op de juiste producten die op het juiste moment en op de juiste plaats worden aangeboden, is Albert Heijn overgestapt op een compleet nieuw logistiek concept: Vandaag Voor Morgen.

Vertrekpunt voor VVM is de scanningkassa. Daar wordt de actuele wens van de klant duidelijk. De scanningkassa legt die vast, vergaart de verkoopgegevens en zendt deze door zodat er een nieuwe bestelling kan worden opgemaakt. Met behulp van moderne informatietechnologie wordt deze bestelling doorgezet naar de verschillende distributiepunten en in toenemende mate direct naar de leveranciers. De gehele bestelling wordt na het moment van bestellen binnen achttien uur bij de winkel afgeleverd.

Door deze systematiek zijn hoogfrequente, snelle leveringen mogelijk. De rollen zijn daarmee in feite omgedraaid. Vroeger werden de winkels op grond van het voorspelbare consumentengedrag bevoorraad. Maar de tijd dat er op woensdag gehakt werd gegeten en op vrijdag vis ligt achter ons. De klant is onvoorspelbaar geworden. Binnen VVM bepaalt daarom de actuele vraag van de klant wat er de volgende dag bij de achterdeur van de winkel wordt afgeleverd. Het gaat er daarbij om de juiste hoeveelheid op het juiste moment aan te leveren. Niet te vroeg want dat leidt tot opslagproblemen en niet te laat want dat levert direct lege schappen op. Een bijkomend voordeel hiervan voor de winkels is dat magazijnruimte kan worden opgegeven ten gunste van verkoopoppervlak. De winkel kan zo een breder assortiment gaan voeren. Dure vierkante meters in winkelgebieden kunnen zo rendabeler worden ingezet. Als afgeleide van deze ontwikkeling neemt ook de gemiddelde voorraad binnen de logistieke keten af. De hoofdtaak van de distributiecentra verschuift van de voorraadfunctie naar de verdeelfunctie. Het houden van voorraden wordt stroomopwaarts in de logistieke keten gelegd.

Daarnaast wordt het verkooppatroon aan een aantal leveranciers direct doorgegeven. Ook deze 'co-maker' leveranciers kunnen zo optimaal inspringen op de klantvraag. Dit is een belangrijk uitgangspunt van VVM: de leveranciers worden direct op de totale logistieke keten aangesloten. Ook zij zullen in staat moeten zijn om van batchgeoriënteerde processen om te schakelen naar een flowproductie. Voor de co-maker leveranciers geldt dat zij met de door de AH-vestigingen verstrekte scanningkassagegevens hun eigen productie kunnen afstemmen op de klantvraag. Ook bij de leveranciers kan onnodige voorraadvorming op deze wijze worden voorkomen.

Het aflevertijdstip wordt aan de winkels op vijftien minuten nauwkeurig aangegeven. Afhankelijk van de omzet en het aantal beschikbare meters in de vestiging wordt een tweede of eventueel derde levering per filiaal per dag vastgesteld. De vastgestelde afleveringen vinden gedurende de week altijd op dezelfde tijdstippen plaats; hierdoor wordt de aansturing van het logistieke proces een stuk eenduidiger. Door de hoogfrequente aanvoer blijven de hoeveelheden hanteerbaar, namelijk precies voldoende tot de volgende aflevering. De winkel kan snel worden gevuld zodat de medewerkers meer tijd aan de klant kunnen besteden.

 


Dit dossier is eerder verschenen bij WEKA Uitgeverij in Rendement met Kwaliteit. Auteur: Paul Denneman

Contact

Mutatis Mutandis Consulting
5642 RP  Eindhoven
M: +31 6 100 34 200
E: contact@mutatis-mutandis.nl

LinkedIn-profiel van Paul Denneman weergeven Profiel van Paul Denneman weergeven