Artikelindex

Voer voor analisten en consultants

Een ondoorzichtige markt is natuurlijk voer voor analisten en consultants. Zijn er maar een paar aanbieders, dan is het voor de koper eenvoudiger om een keuze te maken. Maar bij veel aanbieders ziet de gebruiker al snel door de bomen het bos niet meer. Traditioneel zijn er in Amerika vele analisten die zich bezig houden met de WMS-markt. Ongetwijfeld is ‘The Gartner Group’ de meest toonaangevende in deze markt, maar ook partijen als ARC Advisory Group en AMS Research hebben hun invloed.

In Nederland begon medio jaren negentig het adviesbureau Berenschot, in navolging van hun ERP-onderzoeken, met een WMS-studie. Een lange periode is deze studie richtinggevend geweest voor de aanschaf en ontwikkeling van Warehouse Management Systemen.

Een goed en succesvol initiatief blijft in de advieswereld niet vaak zonder navolging. Al snel kwamen andere partijen ook met WMS-onderzoeken en begeleidden hun cliënten in de speurtocht naar een nieuw WMS. Eind jaren negentig bracht Berenschot als eerste een diskette uit waarop op eenvoudige wijze een initiële selectie van een WMS gedaan kon worden. Echter mede door deze toegenomen transparantie en door vertrek van hun belangrijkste consultant op dat gebied, Jeroen van den Berg, heeft Berenschot haar leidende positie moeten weggeven.