Artikelindex

Ondernemingsbenadering

Omdat de capaciteiten van computers en de verschillende programmeertalen tot voor de jaren tachtig te beperkt bleven, bleef het beeld van een enkel geïntegreerd informatiesysteem voor de gehele organisatie jarenlang een utopie. In plaats daarvan ontwikkelden ondernemingen voor elke functionaliteit een afzonderlijk informatiesysteem. Vaak waren de verschillende systemen amper met elkaar geïntegreerd. Hoewel MRP II een significante verbetering betekende ten opzichte van de vorige systemen, bleef als gevolg van de dynamische ontwikkelingen bij de ondernemingen de vraag bestaan naar meer geïntegreerde systemen. De nieuwe generatie van informatiesystemen moest dus sneller informatie beschikbaar kunnen stellen en ondernemingen als SAP, Oracle, PeopleSoft en Baan speelden daar perfect op in. Zo werd het Enterprise Resource Planning-systeem (ERP) ontwikkeld. De term 'ERP' werd geïntroduceerd door The Gartner Group in het begin van de jaren negentig. Terwijl MRP II zich traditioneel focuste op de planning van de interne middelen van de onderneming, streeft ERP ernaar ook de middelen van de leveranciers te plannen, gebaseerd op de dynamische vraag van de klanten. De introductie van ERP-systemen zou moeten leiden tot een betere doorstroming van bedrijfsprocessen, waardoor er minder afstemmingsverliezen ontstaan. Hierdoor kan de voorraad worden verminderd en daarmee kunnen de kosten worden teruggebracht.