Kwaliteitskosten inkoop
Preventiekosten
- opleiding en training inkoopmedewerkers;
- procedures en werkinstructies inkoop opstellen;
- inkoopspecificaties opstellen;
- selectie leveranciers;
- evaluatie leveranciers;
- verificatie leveranciers;
- bespoedigingskosten ter verzorging van juiste aflevering (bijvoorbeeld telefoonkosten);
- voorraadbeheer en voorspelling kritische componenten;
- materiaalkosten als gevolg van aanhouden verschillende leveranciers;
- kosten aanhouden veiligheidsvoorraad.
Beoordelingskosten
- periodieke doorlichting van leveranciers;
- kosten ingangskeuringen;
- kosten informatiesysteem ten behoeve van leveranciersbeoordeling.
Interne faalkosten
- afval, uitval en schrot;
- sorteren;
- herinspectie vanwege afkeur;
- herbewerken;
- te hoge (veiligheids)voorraad;
- productiestilstand door materiaaltekorten;
- verzendkosten retouren leveranciers;
- opnieuw aanmaken inkooporders;
- kosten opvolgen correctieve maatregelen;
- wijzigingen inkooporders;
- vrachttoeslagen;
- kosten 'chasseren' (de tijd die gemoeid is met het oplossen van problemen in het voortraject rond leveringen);
- reiskosten naar leveranciers om problemen op te lossen.
Externe faalkosten
- extra kosten gemaakt voor het inkopen en ontvangen van materialen die moeten worden vervangen in het veld;
- extra kosten gemaakt voor het inkopen en ontvangen van materialen die 'verkeerd' geleverde en/of bestelde materialen moeten vervangen.
Deze checklist is eerder verschenen bij WEKA Uitgeverij in Rendement met Kwaliteit en Facility Management Magazine. Auteur: Paul Denneman