Artikelindex

 

Totale kwaliteitszorg en de kosten

In de afgelopen decennia is er veel onderzoek gedaan naar de hoogte van de kwaliteitskosten, hun onderlinge verdeling en de mogelijkheden om ze te verlagen. De gevonden resultaten zijn als volgt samen te vatten. De totale kwaliteitskosten zijn altijd hoger of aanzienlijk hoger dan u altijd hebt vermoed. U bevindt zich vrijwel altijd aan de linkerzijde van het punt waar de totale kosten minimaal zijn. Als uw bedrijf geen integraal kwaliteitsbeleid voert, besteedt u weinig tijd aan preventie, hebt u relatief hoge beoordelingskosten en relatief hoge faalkosten. Daarbij zijn uw interne faalkosten vaak vijf keer hoger dan uw externe faalkosten! Door het geleidelijk opvoeren van de preventie nemen de faalkosten meer dan evenredig af, waardoor uw totale kwaliteitskosten aanzienlijk dalen.

Boven een bepaald niveau van preventie zullen uw kosten verbonden met het nog verder verkleinen van de kans op fouten sterker toenemen dan de fout- en beoordelingskosten dalen. Het is niet mogelijk om een norm te geven voor de hoogte van de kwaliteitskosten bij een doelmatig systeem van totale kwaliteitszorg. Deze kosten zijn namelijk sterk afhankelijk van factoren zoals:

  • soort product;
  • gestelde (product)eisen;
  • bedrijfsgrootte;
  • omvang van het assortiment;
  • enzovoort.

De kwaliteitskosten liggen voor de invoering van een goed kwaliteitssysteem tussen de 5 en de 17% van de omzet. Na invoering van een kwaliteitssysteem zullen deze liggen op 50 tot 75% van dat oorspronkelijke percentage.

 


Deze checklist is eerder verschenen bij WEKA Uitgeverij in Rendement met Kwaliteit. Auteur: Paul Denneman